سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لیوان کاغذی و انواع آن

با پیشرفت صنعت و همچنین احساس لزوم صرفه‌جویی در زمان، امروزه استفاده از ظروف کاغذی و یکبارمصرف، مخصوصا در ایران بشدت رواج یافته است. ایران جزء 10 کشور پرمصرف ظروف یکبارمصرف قرار گرفته است. این ظروف می‌تواند از جنس پلاستیک، کاغذ، ظروف گیاهی و … باشند که در بازار موجودند. یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین ظروف یکبارمصرف، لیوان‌های یکبارمصرف هستند که بصورت کاغذی، پلاستیکی و لیوان گیاهی در بازار موجودند. این یکی از مقالات سایت پست مگ است که در مورد لیوان کاغذی و انواع آن نوشته شده است.

لیوان کاغذی در جاهای مختلفی از قبیل جشن‌ها و مهمانی‌ها، رستوران‌ها، فست فودی‌ها و … کاربرد دارند. همچنین بدلیل قابل چاپ بودن این لیوان‌ها، از لیوان‌های کاغذی در صنعت تبلیغات نیز استفاده می‌شود. برندها و شرکت‌های بسیاری برای تبلیغات خود و افزایش آگاهی افراد از برندشان به تبلیغ روی ظروف کاغذی روی آورده‌اند.

لیوان‌های کاغذی با توجه به افزایش مصرفی که در سال‌های اخیر پیدا کرده‌اند، توجه به تغییر و نوآوری در آن‌ها نیز از سوی شرکت‌های سازنده آن‌ها افزایش یافته است. به همین جهت با توجه به نوع استفاده از لیوان‌های کاغذی، انواع مختلفی از آن‌ها تولید شده‌اند. مانند لیوان‌های کاغذی دوجداره، لیوان کاغذی درب‌دار، لیوان کاغذی دمنوش‌دار، لیوان کاغذی چایی‌دار، لیوان کاغذی کرکره‌ای و لیوان کاغذی دسته‌دار!

مزایا و معایب استفاده از لیوان کاغذی

استفاده از لیوان‌های کاغذی در مقابل لیوان‌های یکبارمصرف پلاستیکی مزایا و معایبی را دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

مزایای استفاده از لیوان‌های کاغذی:

  • امکان طراحی متناسب با نیاز مشتری

ظروف یکبارمصرف، مخصوصا لیوان‌های کاغذی را می‌توان در ابعاد و طراحی مورد نیاز مشتری ارئه داد. یکی از مزایای لیوان‌های کاغذی سهولت در طراحی و تولید در ابعاد مختلف است.

  • تولید ساده

یکی دیگر از مزایای لیوان‌های کاغذی نسبت به دیگر لیوان‌های یکبارمصرف، تولید ساده آن‌ها است، که نیاز به زمان و هزینه‌ی زیادی ندارد.

دستگاه‌های تولید لیوان کاغذی در ابعاد مختلفی موجود می‌باشند که می‌توان حتی برای راه‌اندازی یک تولیدی لیوان کاغذی از محیطی به ابعاد یک اتاق 20 متری استفاده کرد.

  • امکان چاپ روی لیوان کاغذی و استفاده تبلیغاتی

از مزایای استفاده از لیوان کاغذی قابل چاپ بودن آن‌ها و استفاده تبلیغاتی کردن از آن‌هاست. با توجه به رشد استفاده از ظروف یکبارمصرف مخصوصا در ایران، می‌توان از فرصت تبلیغ و نمایش برند بروی این ظروف استفاده کرد.

این قابلیت در شرکت‌هایی که مخصوصا در حوزه‌ی مواد غذایی فعالیت دارند بسیار می‌تواند مفید باشد. رستوران‌ها و سالن‌های همایش، فست فودها و اغذیه فروشی‌ها، همگی می‌توانند برروی ظروف یکبارمصرف کاغذی که استفاده می‌کنند، از نام برندشان استفاده کنند مانند چاپ روی ظرف پاپ کورن کاغذی.

  • بهداشتی بودن

ظروف یکبارمصرف و لیوان‌های کاغذی در تماس با نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های داغ، اثرات مضر مواد شیمیایی را نخواهند داشت. مانند ظرف یکبارمصرف قهوه . همچنین این لیوان‌ها نسبت به لیوان‌های یکبارمصرف پلاستیکی به مواد نفتی و شیمیایی وابستگی ندارند.

  • دوست محیط زیست

ظروف و لیوان‌های کاغذی از مواد اولیه‌ی تجزیه‌پذیر تولید شده‌اند. به همین دلیل باعث کاهش آلایندگی محیط زیست می‌شوند و در طبیعت به سرعت تجزیه می‌شوند. از این بابت ظروف یکبارمصرف کاغذی دوستدار محیط زیست هستند و این یک امتیاز بسیار مثبت در استفاده از لیوان‌های کاغذی نسبت به لیوان‌های یکبارمصرف پلاستیکی است.

  • مقاومت دمایی بالا

مقاومت دمایی ظروف و لیوان‌های کاغذی نسبت به ظروف یکبارمصرف پلاستیکی بسیار بالاتر است. این موضوع از این نظر اهمیت پیدا می‌کند که در استفاده از مواد خوراکی داغ تاثیر منفی بر مواد خوراکی ندارند و سلامت مواد غذایی را حفظ می‌کنند.

 

معایب استفاده از ظروف و لیوان‌های کاغذی

لیوان‌های کاغذی در مقایسه با لیوان‌های یکبارمصرف پلاستیکی، مزایای بسیار بیشتری نسبت به معایب‌شان دارند ولی بازهم به تعدادی از معایب لیوان‌های کاغذی در اینجا اشاره می‌کنیم.

  • قطع درختان

برای تولید لیوان و ظرف یکبارمصرف کاغذی، به حجم زیادی از خمیر کاغذی نیاز است و از آن‌جایی که برای تولید این خمیر کاغذی از چوب درختان استفاده می‌شود، یکی از معایب لیوان‌های کاغذی استفاده از چوب درختان است.

  • وابستگی به واردات

با توجه به عدم تولید مواد اولیه ساخت لیوان و ظرف کاغذی، از ایرادات این نوع ظروف می‌توان ایجاد وابستگی به خارجدکشور را بیان کرد.

  • امکان تولید فقط یک نوع ظرف با یک دستگاه

  • شکننده بودن ظروف در مقایسه با ظروف یکبارمصرف پلاستیکی

ظروف یکبارمصرف کاغذی نسبت به ظروف پلاستیکی از مقاومت کمتری برخوردارند و سریع‌تر تحت فشار و جابه‌جایی له می‌شوند و می‌شکنند.

  • در صنایع بسته‌بندی لبنی نمی‌توان استفاده کرد.

بدلیل نوع جنس بکار رفته در ظروف و لیوان‌های کاغذی، استفاده از مواد لبنی و چرب را نمی‌توان در آن‌ها انجام داد. برای استفاده از مواد لبنی بهتر است از ظروف پلاستیکی استفاده کرد.

  • گران بودن نسبت به تولید ظروف یکبارمصرف پلاستیکی

استفاده از مواد اولیه مرتبط با کاغذ و چوب باعث بالارفتن هزینه تولید این نوع از ظروف می‌شود.

 

چه نوع لیوان یکبارمصرفی مناسب‌تر است

با توجه به مزایا و معایبی که برای لیوان‌های کاغذی ذکر شد، می‌توان با درنظر گرفتن شرایط، نوع لیوان یکبارمصرفی که برای ما مناسب است را انتخاب کنیم.

آیا به طبیعت احترام می‌گذارید؟ آیا قیمت و هزینه برای‌تان خیلی مهم است؟ و یا می‌خواهید سرو نوشیدنی داغ داشته باشید؟ با پاسخ گفتن به این مسائل می‌توان به انتخاب اینکه چه نوع لیوان یکبارمصرفی برای شما مناسب‌تر است پی ببرید.

منبع: سایت postmag.ir